ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ
100
τ.
140
/2020
Σύσταση Διυπηρεσιακής Μονάδας
Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.)
Με τοΝ4712/2020 (ΦΕΚΑ’ 146/29.07.2020)
συστάθηκε στο Υπουργείο Ανάπτυξης
και Επενδύσεων «Διυπηρεσιακή Μονά-
δα Ελέγχου Αγοράς», στο εξής ΔΙ.Μ.Ε.Α.,
η οποία αποτελεί αυτοτελή Μονάδα που
υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Ανά-
πτυξης και Επενδύσεων, έχει την έδρα της
στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προ-
στασίας Καταναλωτή και υποστηρίζεται δι-
οικητικά και οικονομικά από τις οριζόντιες
υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και
Επενδύσεων. Η ΔΙ.Μ.Ε.Α., η οποία ορίζεται
ως Αρχή Εφαρμογής Εποπτείας και Διαχεί-
ρισης για το πεδίο εποπτείας «Προστασία
καταναλωτή και σύννομη (ή προσήκουσα)
παροχή υπηρεσιών» σύμφωνα με τις δια-
τάξεις του άρθρου 130 του Ν 4512/2018 (Α΄
5), έχει ως αποστολή:
α) την αντιμετώπιση του παράνομου εμπο-
ρίου, συμπεριλαμβανομένου και του παρά-
νομουηλεκτρονικού εμπορίου, της παράνο-
μης απομίμησης προϊόντων, την εφαρμογή
του άρθρου 11 του Ν 3377/2005 (Α΄ 202), με
εξαίρεση της παρ. 9 αυτού, και την επιβολή
των προβλεπόμενων κυρώσεων,
β) τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουρ-
γίας της αγοράς προϊόντων και της παρο-
χής υπηρεσιών.
Οι επιχειρησιακοί στόχοι της ΔΙ.Μ.Ε.Α.
αφορούν μεταξύ άλλων στη διενέργεια
ελέγχων για την αντιμετώπιση του πα-
ράνομου εμπορίου κατά την παραγω-
γή, αποθήκευση, διακίνηση και εμπορία
των προϊόντων στην αγορά και την παρο-
χή υπηρεσιών, στον έλεγχο για την τήρη-
ση των διατάξεων του Ν 4177/ 2013 (Α΄173)
και του Ν 4497/2017 (Α΄ 171), κατά την
άσκηση της εμπορικής δραστηριότητας για
προϊόντα και υπηρεσίες και την καταπολέ-
μηση φαινομένων παραπλάνησης των κα-
ταναλωτών σε όλα τα στάδια της διακίνη-
σης και εμπορίας αγαθών, καθώς και της
παροχής υπηρεσιών, τη διαπίστωση παρα-
βάσεων, τη σύνταξη της σχετικής έκθεσης
ελέγχου, και την επιβολή των προβλεπό-
μενων κυρώσεων από τα όργανά της.
Προστασία δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα - Τράπεζες - Εταιρίες
εισπράξεων απαιτήσεων
ΑΠ Ολ 3/2020
Με την απόφαση ΑΠ Ολ 3/2020 (Τράπε-
ζα Νομικών Πληροφοριών «ΝΟΜΟΣ»), η
Ολομέλεια του Αρείου Πάγου αποφάνθηκε
σχετικά με το ζήτημα αν η αναιρεσείουσα
Τράπεζα, ως υπεύθυνη επεξεργασίας προ-
σωπικών δεδομένων, η οποία γίνεται στο
πλαίσιο μιας σύμβασης, οφείλει να ενημε-
ρώνει ειδικά τον οφειλέτη για τη διάθεση
αυτών των δεδομένων του στην εκάστοτε
συγκεκριμένη εταιρεία ενημέρωσης οφει-
λετών, ή αρκεί, κατά νόμο, το γεγονός ότι η
Τράπεζα, κατά το χρόνο συλλογής των δε-
δομένων, βάσει περιληφθέντων όρων στη
σχετική σύμβαση, είχε ενημερώσει τον
οφειλέτη ότι τα προσωπικά του δεδομένα,
θα αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασί-
ας από την ίδια (Τράπεζα) ή και από εκεί-
νους που εκτελούν την επεξεργασία κατ'
εντολή και για λογαριασμό της, ως αποδέ-
κτες των δεδομένων, στους οποίους περι-
λαμβάνονται οι εταιρείες είσπραξης απαι-
τήσεων. Κατά την πλειοψηφούσα άποψη η
ενημέρωση του υποκειμένου προσωπι-
κών δεδομένων από την υπεύθυνη επε-
ξεργασίας των δεδομένων, η οποία πραγ-
ματοποιήθηκε με αναγραφή στο έντυπο
της αίτησης χορήγησης του δανείου, ότι
αποδέκτες των δεδομένων προσωπικού
χαρακτήρα του αναιρεσίβλητου δανειολή-
πτη, τα οποία αφορούν την είσπραξη των
απαιτήσεων της αναιρεσείουσας Τράπε-
ζας, σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των
υποχρεώσεων που αναλαμβάνονται με
τη σύμβαση δανείου, είναι, εκτός των άλ-
λων, και οι εταιρείες είσπραξης απαιτήσε-
ων, πληροί την απαιτούμενη ενημέρωση
του υποκειμένου των δεδομένων για τους
αποδέκτες των προσωπικών του δεδομέ-
νων που συνελέγησαν κατά τη χορήγη-
ση της πίστωσης και συνεπώς η ενέργεια
αυτή της αναιρεσείουσας δεν συνιστούσε
παραβίαση των ρυθμίσεων του άρθρου 11
παρ. 1 περ. γ' Ν 2472/1997 (στην απόφαση
υπήρξε αντίθετη μειοψηφία δέκα μελών).
Προστασία των καταναλωτών online
κατά τη διάρκεια της πανδημίας
COVID-19
ΟΟργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και
Ανάπτυξης (Ο.Ο.Σ.Α.) εξέδωσε ένα κείμενο
σχετικά με την προστασία των online κα-
ταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημί-
ας COVID-19. Σύμφωνα με το κείμενο αυτό,
η πανδημία COVID-19 ανέτρεψε το παγκό-
σμιο καταναλωτικό τοπίο. Τα μέτρα περιο-
ρισμού έστρεψαν τους καταναλωτές περαι-
τέρωστο διαδίκτυο, άλλαξαν τις απαιτήσεις
τους και έχουν επιδεινώσει την λήψη λαν-
θασμένων οικονομικών αποφάσεων. Πολ-
λοί καταναλωτές είναι πλέον οικονομικά
και ψυχολογικά ευάλωτοι και η υφιστάμε-
νη ευαλωτότητα, για παράδειγμα, των ηλι-
κιωμένων ή των καταναλωτών χαμηλού
εισοδήματος, έχει ενταθεί. Υπάρχουν αυξα-
νόμενες αναφορές για αθέμιτες, παραπλα-
νητικές και δόλιες εμπορικές πρακτικές στο
διαδίκτυο. Αυτές περιλαμβάνουν οικονομι-
κές απάτες, ψευδείς ισχυρισμούς για τη θε-
ραπεία ή την πρόληψη του κορονοϊού, την
αισχροκέρδεια επί βασικών αγαθών και την
προώθηση μη ασφαλών ή παραποιημένων
προϊόντων. Οι κυβερνήσεις πρέπει να επι-
τύχουν μια ισορροπία μεταξύ της προστασί-
ας της υγείας και της ασφάλειας των κατα-
ναλωτών, την ενίσχυση της εμπιστοσύνης
των καταναλωτών, και την αντιμετώπιση
των προκλήσεων για τις επιχειρήσεις και
τους εργαζόμενους. Αυτό οδήγησε ορισμέ-
Νέα για την προστασία
του
καταναλωτή
Επιμέλεια:
Καλλιόπη Σκουλαρίκη
, Δικηγόρος, Μ.Δ.