Σ. Οικονόμου, Είναι συνταγματικά ανεκτός ο μηχανισμός claw-back μετά τη μονιμοποίησή του και την έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια; Σκέψεις με αφορμή την ΣτΕ 1785/2019 που για πρώτη φορά έκρινε παράνομη την εφαρμογή του
Απόσπασμα
Στέφανος Οικονόμου, Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, DEA Περίληψη: Ο μηχανισμός αυτόματης επιστροφής (claw-back) μέρους του ποσού που ο ΕΟΠΥΥ καταβάλει στις φαρμακευτικές εταιρίες για τα φάρμακά τους, εισήχθη με το άρθρο 11 του Ν 4502/2012. Οι θιγόμενες εταιρίες προσέφυγαν στο ΣτΕ για την ακύρωση του μέτρου θεωρώντας, μεταξύ άλλων, ότι συνιστά φόρο ή εισφορά που επιβάλλεται παράνομα χωρίς κριτήρια εξειδίκευσης και διαφοροποίησης και ότι καταργεί έμμεσα τις διατάξεις περί τιμολόγησης φαρμάκων. Το ΣτΕ με μία σειρά αποφάσεων έκρινε νόμιμο το μέτρο μέχρι που με την με αριθμό 1785/2019 απόφαση του κρίθηκε παράνομη η εφαρμογή του claw-back σε μία ειδική κατηγορία φαρμάκων. Η μελέτη αυτή προβαίνει σε μία επισκόπηση της σχετικής νομολογίας του ΣτΕ και εξετάζει το αν οι προϋποθέσεις που έθεσε το Δικαστήριο για τη νομιμότητα του μέτρου δηλαδή η προσωρινότητα αυτού και η ύπαρξη οξείας δημοσιονομικής κρίσης υφίστανται ακόμα ή αν μετά την έξοδο της χώρας από τα μνημόνια η επιβολή του claw-back έχει καταστεί μόνιμο μέτρο περιορισμού της δημόσιας δαπάνης που δεν είναι συνταγματικά ανεκτό. Περιεχόμενα Α. Η έννοια του claw-back Β. Η νομολογιακή αντιμετώπιση του claw-back από το ΣτΕ Γ. Συμπέρασμα Α. Η έννοια του claw-back Με το άρθρο 11 του N 4052/2012 θεσπίσθηκε για...