ΣυμβΠλημΑθ 2150/2018 [Στοιχειοθέτηση αδικήματος παράβασης καθήκοντος - Χειραγώγηση χρηματιστηριακής αγοράς - Υποβολή μηνυτήριας αναφοράς από Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς - Πρόσωπα ιδιάζουσας δωσιδικίας]

ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Τεύχος 3, Μάρτιος 2019

Νομοθεσία, Νομολογία, Θεωρία & Πράξη του Ποινικού Δικαίου

Εκδίδεται από το 1998 - Μηνιαία έκδοση

Αγόρασέ το στο nb.org

ΦΠ €130.00
ΝΠ €190.00 *

* Οι τιμές περιλαμβάνουν ΦΠΑ.

Θεματολογία νέων άρθρων;

Αν έχετε κάποια ιδέα πατήστε εδώ

Αν έχετε κάποια ερώτηση ή ένα άρθρο για δημοσίευση

πατήστε εδώ

Απόσπασμα

Σύμφωνα με το άρθρο 31 παρ. 1 Ν 3340/2005, για το αδίκημα της χειραγώγησης της χρηματιστηριακής αγοράς, η ποινική δίωξη ασκείτο αυτεπάγγελτα, σε αντίθεση με το προγενέστερο άρθρο 76 Ν 1969/1991 όπου για την άσκηση ποινικής δίωξης απαιτείτο η υποβολή έγκλησης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Το αυτεπάγγελτο της ποινικής δίωξης, που διατηρείται σε ισχύ και με το άρθρο 32 Ν 4443/2016, σημαίνει ότι ο Εισαγγελέας μπορεί να παραγγείλει τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης ή και να κινήσει την ποινική δίωξη, λαμβάνων γνώση είτε κατόπιν αυτεπάγγελτης ειδήσεως κατά το άρθρο 36 ΚΠΔ, είτε κατόπιν μηνύσεως οποιουδήποτε προσώπου είτε κατόπιν μηνυτήριας αναφοράς της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σύμφωνα με τα άρθρα 31 παρ. 2 Ν 3340/2005 και 32 Ν 4443/2016. Ωστόσο η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 31 Ν 3340/2005, σε αντίθεση με αυτήν του άρθρου 32 παρ. 2 Ν 4443/2016 όπου καταφάσκεται άνευ άλλου τινός η υποχρέωση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για υποβολή μηνυτήριων αναφορών ομιλούσε για δικαίωμα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να υποβάλλει μηνυτήριες αναφορές στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών, γεγονός όμως που δεν απείχε από την υποχρεωτικότητα υποβολής μηνύσεως στον Εισαγγελέα σύμφωνα με τη γενική διάταξη του άρθρου 37 ΚΠΔ εφόσον υπήρχαν ευρήματα που μπορούσαν να στοιχειοθετήσουν αδίκημα χειραγώγησης της χρηματιστηριακής αγοράς του άρθρου 30 Ν 3340/2005. Τούτο συνάγεται διότι η λέξη «δικαιούται» επί της παρ. 2 του άρθρου 31 Ν 3340/2005 δεν παρείχε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς τη διακριτική ευχέρεια υποβολής μηνύσεως, ούτε βεβαίως θα μπορούσε ο νομοθέτης να παράσχει σε δημόσιο λειτουργό ή υπάλληλο τη δυνατότητα να κρίνει εάν κάποιο πρόσωπο που υπέπεσε σε ποινική χρηματιστηριακή παράβαση θα διωχθεί ποινικά ή όχι, αλλά αντίθετα ήθελε να οριοθετήσει διακριτά τη δυνατότητα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να υποβάλλει τις μηνυτήριες αναφορές απευθείας στον Εισαγγελέα Εφετών κατά την εξαιρετική αυτή αρμοδιότητα σε σχέση με το άρθρο 42 παρ. 2 ΚΠΔ, αντί του Εισαγγελέως Πρωτοδικών στον οποίο υποβάλλονται οι λοιπές, πέραν της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, μηνυτήριες αναφορές ιδιωτών ή άλλων προσώπων για τα αδικήματα των άρθρων 29 και 30 Ν 3340/2005. Συνεπώς, βάσει των προεκτεθέντων και υπό το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς του Ν 3340/2005 αλλά και διά του παρόντος Ν 4443/2016, ουδεμία αμφιβολία πρέπει να καταλείπεται περί της από μέρους της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς υποχρεωτικότητας υποβολής μηνυτήριας αναφοράς για τις χρηματιστηριακές ποινικές παραβάσεις, εφόσον βεβαίως —ενόψει του ότι πρόκειται για ΝΠΔΔ— υφίστανται οι προς τούτο προϋποθέσεις. Εν προκειμένω, δεν γίνεται κατηγορία σε βάρος των κατηγορουμένων (Προέδρου, Αντιπροέδρου και μελών ΔΣ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς) για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος από κοινού και κατ’ εξακολούθηση. Συγκεκριμένα, δεν αναδεικνύονται σοβαρές ενδείξεις ότι άπαντες οι κατηγορούμενοι παρέβησαν με πρόθεση το καθήκον της υπηρεσίας τους που απέρρεε από το άρθρο 31 παρ. 2 Ν 3340/2005 σε συνδ. με το άρθρο 37 ΚΠΔ, προκειμένου να ωφελήσουν τρίτα πρόσωπα διά μη υποβολής προς τον Εισαγγελέα (Εφετών ή Πρωτοδικών) μηνυτήριων αναφορών για αξιόποινη χειραγώγηση της χρηματιστηριακής αγοράς.

Το παρόν περιεχόμενο είναι συνδρομητικό και πλήρως προσβάσιμο μόνο στους συνδρομητές του περιοδικού.

  • Εάν είστε συνδρομητής παρακαλώ συνδεθείτε εδώ.
  • Εάν θέλετε να γίνετε συνδρομητής αγοραστε το έργο και αποκτήστε πλήρη δικαιώματα πρόσβασης
  • Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πως μπορείτε να γίνετε συνδρομητής στην Ψηφιακή Νομική Βιβλιοθήκη nbonline.gr επικοινωνήστε μαζί μας με email ή τηλεφωνικώς.