ΣυμβΠλημΑθ 2311/2009 [Αεροπορικό δυστύχημα Helios - Ανθρωποκτονία από αμέλεια](παρατ. Κ. Βαθιώτης)

ΠΟΙΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Τεύχος 12/2009, Δεκέμβριος

Νομοθεσία, Νομολογία, Θεωρία & Πράξη του Ποινικού Δικαίου

Εκδίδεται από το 1998 - Μηνιαία έκδοση

Αγόρασέ το στο nb.org

ΦΠ €130.00
ΝΠ €190.00 *

* Οι τιμές περιλαμβάνουν ΦΠΑ.

Θεματολογία νέων άρθρων;

Αν έχετε κάποια ιδέα πατήστε εδώ

Αν έχετε κάποια ερώτηση ή ένα άρθρο για δημοσίευση

πατήστε εδώ

Απόσπασμα

Στα εγκλήματα από αμέλεια, τόπος τέλεσης θεωρείται τόσο ο τόπος στον οποίο έλαβε χώρα η αμελής συμπεριφορά του υπαιτίου, όσο και ο τόπος όπου επήλθε το αξιόποινο αποτέλεσμα. Για την κατάφαση του ενδεχόμενου δόλου δεν αρκεί μόνο η γνώση του υψηλού κινδύνου επέλευσης του εγκληματικού αποτελέσματος, αλλά απαιτείται επιπλέον και η διαπίστωση ότι ο υπαίτιος κατά την κρίσιμη χρονική στιγμή δεν απώθησε από τη συνείδησή του την παράσταση του εγκληματικού αποτελέσματος που είχε προβλέψει και επιδοκίμασε, ενώ αντίθετα, αν απώθησε από τη συνείδησή του την παράσταση του αποτελέσματος, υπάρχει ενσυνείδητη αμέλεια, αφού δεν συνάγεται από τη συμπεριφορά αυτή αποδοχή του. Παραπέμπονται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας κατά συρροήν ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας Helios Airways, o Διευθυντής Πτητικής Εκμετάλλευσης και o Αρχιχειριστής των ιπτάμενων πληρωμάτων της ιδίας εταιρείας, διότι από συγκλίνουσα ενσυνείδητη αμέλειά τους παρέλειψαν ενέργειες στις οποίες είχαν ιδιαίτερη νομική υποχρέωση να προβούν βάσει των καθηκόντων που απέρρεαν από τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και τους κανόνες που περιλαμβάνονταν στα εγχειρίδια της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing και της αεροπορικής εταιρείας Helios, προκαλώντας τον θάνατο όσων επέβαιναν στην πτήση Λάρνακα-Αθήνα-Πράγα της 14.8.2005· ειδικότερα, οι κατηγορούμενοι παρέλειψαν να απαγορεύσουν στους πιλότους της εταιρείας να εκτελέσουν την συγκεκριμένη πτήση, αφού δεν είχαν την ικανότητα να εκτελούν τις πτήσεις σε καθεστώς πλήρους ασφάλειας, με πιστή τήρηση των διαδικασιών που προβλέπονταν στα πτητικά εγχειρίδια, ώστε να δρουν συλλογικά για την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων κατά την πτήση, οι πιλότοι δε αυτοί προέβησαν σε σειρά παραλείψεων και λαθών, από τα οποία προήλθε ο θάνατος των επιβατών του αεροσκάφους. Παραπέμπεται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας κατά συρροήν ο μηχανικός εδάφους της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας, ο οποίος παρέλειψε από άνευ συνειδήσεως αμέλεια την διενέργεια πράξης στην οποία είχε ιδιαίτερη νομική υποχρέωση· ειδικότερα, παρέλειψε να επαναφέρει τον διακόπτη του επιλογέα του συστήματος συμπίεσης στη θέση ΑUTO (αυτόματο) από τη θέση ΜΑΝ (χειροκίνητο), στην οποία υποχρεωτικά τον είχε θέσει, προκειμένου να προβεί στον έλεγχο διαρροής πίεσης θαλάμου του αεροσκάφους, μετά δε τον σχετικό έλεγχο και αφού δεν διαπιστώθηκε βλάβη, το αεροσκάφος αποδεσμεύτηκε για την πραγματοποίηση της προγραμματισμένης πτήσης, κατά την διάρκεια της οποίας οι δύο πιλότοι, ενεργώντας παρατύπως, δεν κατάφεραν να εντοπίσουν την πηγή του προβλήματος, με αποτέλεσμα να προκληθεί απώλεια των αισθήσεών τους και το αεροσκάφος να συντριβεί στο Γραμματικό του Ν. Αττικής. Κατά την αντίθετη άποψη της μειοψηφίας και την αντίθετη εισαγγελική πρόταση, οι παραπάνω κατηγορούμενοι έπρεπε να παραπεμφθούν για ανθρωποκτονία εκ προθέσεως με ενδεχόμενο δόλο.

Το παρόν περιεχόμενο είναι συνδρομητικό και πλήρως προσβάσιμο μόνο στους συνδρομητές του περιοδικού.

  • Εάν είστε συνδρομητής παρακαλώ συνδεθείτε εδώ.
  • Εάν θέλετε να γίνετε συνδρομητής αγοραστε το έργο και αποκτήστε πλήρη δικαιώματα πρόσβασης
  • Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πως μπορείτε να γίνετε συνδρομητής στην Ψηφιακή Νομική Βιβλιοθήκη nbonline.gr επικοινωνήστε μαζί μας με email ή τηλεφωνικώς.