Π.-Μ. Ευστρατίου, Η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η ανάθεση αρμοδιοτήτων πολεοδομικού σχεδιασμού στους νομάρχες με το άρθρο 10 παρ. 1 του Ν 3044/2002 (ΣτΕ ΠΕ 601-2/2002)**
Απόσπασμα
ΠΑΥΛΟΣ-ΜΙΧΑΗΛ Ε. ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΥ, Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Νομικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μετά την αναθεώρηση του άρθρου 102 παρ. 1 εδ. δ' Σ, ο κοινός νομοθέτης αντικατέστησε το άρθρο 29 του Ν 2831/2000 και με το άρθρο 10 παρ. 1 του Ν 3044/2002 επεχείρησε πάλι μια αναμόρφωση του σύστηματος άσκησης αρμοδιοτήτων πολεοδομικού σχεδιασμού που μεταβιβάζονται πλέον στους οικείους νομάρχες ή Γενικούς Γραμματείς Περιφέρειας και στον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ. Οι σχετικές πολεοδομικές αρμοδιότητες δεν ανατίθενται στους ΟΤΑ β' βαθμού ως «τοπικές υποθέσεις νομαρχιακού επιπέδου», αλλά παραμένουν κατά το Σύνταγμα «κρατικές υποθέσεις», η άσκηση των οποίων ανατίθεται «κατ’ εντολήν» στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις ως περιφερειακές υπηρεσίες του κράτους. Σε δύο πρακτικά επεξεργασίας το Ε' Τμήμα ΣτΕ εξέτασε τη συνταγματικότητα του άρθρου 10 παρ. 1 του Ν 3044/2002 και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η νέα ρύθμιση δεν πληρεί στις περισσότερες περιπτώσεις τις συνταγματικές απαιτήσεις του «ειδικότερου θέματος» κατά το άρθρο 43 παρ. 2 εδ. β' Σ. Αυτό έγινε δεκτό - σε μικρότερο πάντως βαθμό - και για τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων πολεοδομικών ρυθμίσεων στους νομάρχες. Αν και τα πρακτικά αυτά επεξεργασίας δεν «έφθασαν» τελικά στη (διοικητική) Ολομέλεια του ΣτΕ, με την πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία τους προσφέρουν επαρκή νομικά επιχειρήματα που είναι ικανά να κλονίσουν τη συνταγματικότητα του...