ΦΑΚΕΛΟΣ / e-JUSTICE
22
τ.
140
/2020
σύνης. Η μεταρρύθμιση του συστήματος
Δικαιοσύνης απαιτεί μία ολοκληρωμένη
και ενιαία στρατηγική στερεωμένη σε μα-
κροπρόθεσμο σχεδιασμό και βασιζόμενη
στην προοδευτική υλοποίηση βιώσιμων
στόχων. Η συμμετοχή όλων των συντε-
λεστών του οικοσυστήματος της Δικαιο-
σύνης στο σχεδιασμό της στρατηγικής δύ-
ναται να εγγυηθεί το ενιαίο και δεσμευτικό
πλαίσιο στο οποίο θα αναπτυχθεί.
Προτεινόμενη λύση:
Η δημιουργία μίας
Ευρωπαϊκής Βάσης Δεδομένων που θα
περιλαμβάνει επιτυχημένα παραδείγματα
εφαρμογών νομικής τεχνολογίας στα ευ-
ρωπαϊκά συστήματα Δικαιοσύνης. Η συ-
γκριτική αξιολόγηση παρελθόντων και
τρεχουσών εφαρμογών θα ήταν χρήσιμη
πυξίδα για τη χάραξη μίας αποτελεσματι-
κής και ενιαίας στρατηγικής.
2. Επαρκής χρηματοδότηση και
αποτελεσματική διαχείριση
Η υλοποίηση μίας ενιαίας και μακροπρόθε-
σμης στρατηγικής προϋποθέτει δύο βασι-
κούς όρους, αφενός τη διάθεση επαρκούς
χρηματοδότησης και των απαραίτητων πό-
ρων και αφετέρου την αποτελεσματική δι-
αχείρισή τους. Το υψηλό κόστος ανάπτυξης,
συντήρησης και διαχείρισης ενός πλήρους
και μακροπρόθεσμου μεταρρυθμιστικού
έργου απαιτεί μία καινοτόμα προσέγγιση.
Προτεινόμενη λύση:
Η δημιουργία ενός
Ευρωπαϊκού Μητρώου εφαρμογών νο-
μικής τεχνολογίας για τη Δικαιοσύνη δύ-
ναται να περιορίσει το κόστος ανάπτυξης
εφαρμογών που έχουν ήδη ενταχθεί και
λειτουργήσει επιτυχώς σε άλλα ευρωπαϊ-
κά συστήματα Δικαιοσύνης συμβάλλοντας
τόσο στον εξορθολογισμό των προϋπολο-
γισμών όσο και στην ασφαλή λειτουργία
δοκιμασμένων λύσεων. Περαιτέρω ο σχε-
διασμός Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για
την προώθηση της ανάπτυξης περισσότε-
ρων “Made in Europe” εφαρμογών νομι-
κής τεχνολογίας για τη Δικαιοσύνη δύνα-
ται αφενός να προσφέρει αποτελεσματικά
εργαλεία σε ένα ομογενοποιημένο περι-
βάλλον και αφετέρου να συνδράμει στην
υλοποίηση μιας κοινής ευρωπαϊκής στρα-
τηγικής.
3. Μετασχηματισμός της Δικαιοσύνης
και Καινοτομία στη Δικαιοσύνη
Οι αρμόδιοι φορείς οφείλουν να προβλη-
ματιστούν σχετικά με τη σκοπιμότητα της
αυτοματοποίησης των υφιστάμενων συ-
στημάτων ή της πλήρους αναθεώρησής
τους. Είναι ζωτικής σημασίας να αποφευ-
χθεί η αυτοματοποίηση των υφιστάμενων
διαδικασιών οι οποίες έχουν αποδειχθεί
αναποτελεσματικές και επομένως θα δι-
αιωνίσουν τις δυσλειτουργικές πρακτικές.
Ζητούμενο θα πρέπει να αποτελεί ο επα-
νασχεδιασμός ενός σύγχρονου συστήμα-
τος Δικαιοσύνης ώστε να ανταποκρίνεται
στις απαιτήσεις και τις ανάγκες μιας ψηφι-
ακής κοινωνίας.
Προτεινόμενη λύση:
Η δημιουργία προ-
στατευμένου κανονιστικού περιβάλλοντος
(regulatory sandbox) για τη διευκόλυνση
της νομικής τεχνολογίας και καινοτομίας
στην Ευρώπη θα επιτρέψει τη συνεργα-
σία μεταξύ των αρμόδιων αρχών και των
επιχειρήσεων και θα βοηθήσει και τα δύο
μέρη να κατανοήσουν τις ευκαιρίες και
τους κινδύνους που συνεπάγονται οι με-
ταμορφωτικές αλλαγές στο ψηφιακό πε-
ριβάλλον. Επιπλέον η χρήση εξειδικευμέ-
νων μεθοδολογιών όπως η σκέψη νομικού
σχεδιασμού (Legal Design Thinking) θα
εντάξει σύγχρονα εργαλεία στην οργάνω-
ση του μετασχηματισμού.
4. Ανοιχτά Δεδομένα
Η διάθεση ανοιχτών δεδομένων από τα
δικαστικά συστήματα και η απρόσκοπτη
πρόσβαση σε αυτά ξεφεύγει από τον στε-
νό οργανωσιακό μετασχηματισμό της Δι-
καιοσύνης και αναδεικνύει μία προοπτική
πλήρους αναμόρφωσης του συστήματος
της Δικαιοσύνης. Το τεχνολογικό οικο-
σύστημα θα αναπτύξει νέες, σύγχρονες
και ευρηματικές νομικές λύσεις και υψη-
λής προστιθέμενης αξίας νομικά προϊόντα
προσδίδοντας πολλαπλασιαστική ισχύ στη
διάθεση των ανοιχτών δεδομένων.
Προτεινόμενη λύση:
Η δημιουργία ενός
Ευρωπαϊκού Μητρώου συνόλων νομι-
κών δεδομένων, το οποίο θα επιτρέψει τη
συγκριτική αξιολόγηση των διαθέσιμων
συνόλων δεδομένων ανά κατηγορία συ-
ντελώντας παράλληλα στην ανάπτυξη τε-
χνολογικών εφαρμογών και λύσεων πα-
νευρωπαϊκής εμβέλειας.