Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 106 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 106 Next Page
Page Background

ΣΥΝ

ή

ΓΟΡΟΣ

29

Oλοκληρωµένα πληροφοριακά συστήµατα και εφαρµογές e-justice στην Ελλάδα

θέσεων (στο εξής: Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.) δύναται να

έχει διαφορετικά σημεία εισόδου ανάλογα

την ανάγκη που καλύπτει.

2. Το Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Π.Π.

Το όραμα της “Δίκης χωρίς Χαρτί” αφορά

όλους τους stakeholders της Δικαιοσύ-

νης, επομένως ανάλογα την ιδιότητα και

την ανάγκη που καλύπτει ένα Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.,

μπορεί να εμφανίζεται στον χρήστη από

διαφορετικά interface ή portals ή γενικώς

σημεία εισόδου και ταυτοποίησης. Για πα-

ράδειγμα, ένα Ο.Σ.Δ.Δ.Υ. δύναται να έχει

ως χρήστες τόσο δικηγόρους οι οποίοι

συνδέονται από τα δικηγορικά τους γρα-

φεία και έχουν πρόσβαση σε οριοθετημένα

σημεία του συστήματος, όσο και δικαστές

ή δικαστικούς υπαλλήλους, με διαφορε-

τικές εξουσιοδοτήσεις ως προς το τί πε-

ριεχόμενο βλέπουν στις οθόνες τους ή τι

έγγραφα μπορούν να ανεβάσουν ή να επε-

ξεργαστούν.

Επιχειρώντας μια συνοπτική παρουσίαση

των βασικότερων συστημάτων και εργα-

λειών, οφείλουμε αρχικά να αναφερθούμε

στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης

Δικαστικών Υποθέσεων (Πολιτικών-Ποινι-

κών) το οποίο αποτελεί το κύριο έργο Ψη-

φιοποίησης της Δικαιοσύνης στην Ελλά-

δα, του οποίου πρόσφατα ολοκληρώθηκε

η πρώτη του φάση (Phase I) υλοποιούμε-

νη πιλοτικά.

Η πιλοτική εφαρμογή αφορά στην ηλε-

κτρονικοποίηση των ροών εργασιών των

υποθέσεων σε όλες τις βαθμίδες των Δικα-

στηρίων Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης

και Χαλκίδας (Ειρηνοδικεία - Πταισματοδι-

κεία, Πρωτοδικεία - Εισαγγελίες Πρωτοδι-

κών, Εφετεία - Εισαγγελίες Εφετών, Άρει-

ος Πάγος - Εισαγγελία Αρείου Πάγου).

Περιγραφικά, ο στόχος του Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Π.Π.,

όπως συμβαίνει και με τα περισσότερα συ-

στήματα τέτοιου μεγέθους, όταν επιτευ-

χθεί η πλήρης και απρόσκοπτη ολοκλήρω-

σή του, είναι η επίτευξη της “Δίκης Χωρίς

Χαρτί” (Paperless Trial), προσφέροντας

οφέλη στους δικαστικούς φορείς όλων

των βαθμίδων εκδίκασης υποθέσεων, ποι-

νικού και αστικού δικαίου, τα φυσικά και

νομικά πρόσωπα που προσφεύγουν στη

δικαιοσύνη, τους δικηγόρους και τους δι-

κηγορικούς συλλόγους, τους δικαστικούς

λειτουργούς και τους δικαστικούς υπαλ-

λήλους, το Υπουργείο Δικαιοσύνης και συ-

νολικά την Διοίκηση της Δικαιοσύνης.

Στο σύστημα ήδη παρέχεται η δυνατότη-

τα ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφου,

η οποία προκύπτει σε συνεργασία με το

ανάλογο σύστημα της Ολομέλειας των Δι-

κηγορικών Συλλόγων. Παρέχεται διαλει-

τουργικότητα με το σύστημα της Αστυ-

νομίας αναφορικά με μηνύσεις κ.α., με το

Ολοκληρωμένο Σύστημα Πρακτικών Δι-

καστηρίων, με το οποίο προβλέπει κοινά

πρότυπα για την διαχείριση υποθέσεων,

και η δυνατότητα εξαγωγής αυτών των

πρακτικών στο Εθνικό Ποινικό Μητρώο,

στο οποίο θα αποστέλλονται και εισάγο-

νται οι δικαστικές αποφάσεις καθώς και η

πρόβλεψη υποβολής αιτημάτων για δελ-

τία Ποινικού Μητρώου και της αντίστοιχης

παραλαβής τους.

Συζητώντας για την έννοια της διαλει-

τουργικότητας, γνωρίζουμε ότι τόσο στο

Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Π.Π. όσο και γενικά σε όλα τα

αντίστοιχα Ο.Σ.Δ.Δ.Υ., αυτή αποτελεί ένα

από τα καίρια ζητήματα για την επίτευ-

ξη του σκοπού λειτουργίας και διαχείρι-

σής τους, καθώς γίνεται εύκολα κατανο-

ητό ότι χωρίς διαλειτουργικότητα με τα

λοιπά συστήματα της Δημόσιας Διοίκη-

σης ουσιαστικά δημιουργούνται περισσό-

τερα προβλήματα από όσα επιχειρείται να

επιλυθούν. Να τονίσουμε στο σημείο αυτό

ότι είναι γνωστό φαινόμενο στην Ελλάδα

αλλά και στο εξωτερικό, η απουσία επιτυ-

χούς εφαρμογής μιας συνολικής Στρατηγι-

κής Ψηφιοποίησης των κρατικών λειτουρ-

γιών να οδηγεί στην δημιουργία πολλών

ετερόκλητων ηλεκτρονικών συστημά-

των, τα οποία αν δεν επικοινωνούν μεταξύ

τους απαιτείται η εισαγωγή ακόμη περισ-

σότερων νέων συστημάτων που θα βοη-

θήσουν στην διαλειτουργικότητα, με απο-

τέλεσμα να δημιουργείται ένας φαύλος

κύκλος δαιδαλώδους e-δομής που επιβα-

ρύνει τελικά την εμπειρία του χρήστη.

Προσθέτουμε εδώ ότι το Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Π.Π.

προβλέπει επίσης διαλειτουργικότητα με

το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστη-

μα Καταστημάτων Κράτησης, για ζητήμα-

τα όπως το monitoring της εκτέλεσης των

ποινών από τις εισαγγελίες καθώς και οι

μεταγωγές κρατουμένων. Τέλος, κλείνο-

ντας την αναφορά μας στην διαλειτουργι-

κότητα, αναφέρουμε επίσης την σύνδε-

ση με το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών

Δημόσιων Συμβάσεων για τη μετάδοση

πληροφοριών σχετικά με τις οικονομικές

δυνατότητες μιας επιχείρησης (π.χ. πλη-

ροφορίες περί μη πτώχευσης).

3. Το Ο.Σ.Δ.Δ.Υ.Δ.Δ.

Δημιουργώντας γέφυρα με το επόμενο ζή-

τημα στο οποίο θα αναφερθούμε, προσθέ-