ΣΥΝ
ή
ΓΟΡΟΣ
35
Ο ρόλος των δεδομένων στο οικοσύστημα της Νομικής Τεχνολογίας (Legal Tech)
κού δικαστηρίου, στα οποία παρατηρού-
νται περισσότερες δυσλειτουργίες στον
τομέα αυτόν
9
. Ακόμα και σε αυτές τις πε-
ριπτώσεις όμως, ο σχεδιασμός των συ-
στημάτων - τουλάχιστον επί του παρόντος
- παρέχει περιορισμένες δυνατότητες πρό-
σβασης και επαναχρησιμοποίησης από το
κοινό, τους δικηγόρους ή τις εταιρείες νο-
μικής τεχνολογίας. Παραλλάσσοντας ελα-
φρώς τη διαπίστωση της CEPEJ επί του
ζητήματος, θα μπορούσε να υποστηριχθεί
πως μια πολιτική ανοιχτών δεδομένων για
τις δικαστικές αποφάσεις, αποτελεί προα-
παιτούμενο για το έργο των εταιρειών νο-
μικής τεχνολογίας, εφόσον βέβαια αυτή
είναι ειλικρινής και πρακτικά εφαρμόσιμη.
Μία ακόμα σημαντική παράμετρος σχε-
τικά με τη διαθεσιμότητα των δικαστικών
αποφάσεων αφορά στην προστασία δεδο-
μένων προσωπικού χαρακτήρα. Καθημε-
ρινά δημοσιεύονται χιλιάδες δικαστικές
αποφάσεις από τα δικαστήρια όλων των
βαθμίδων ανά την Ελλάδα, οι οποίες κατά
κανόνα περιλαμβάνουν δεδομένα προσω-
πικού χαρακτήρα, σε πολλές μάλιστα πε-
ριπτώσεις ειδικών κατηγοριών ή σχετι-
κών με ποινικές καταδίκες και αδικήματα.
Με βάση τις εξελίξεις στην Ευρώπη - τόσο
εντός Συμβουλίου της Ευρώπης
10
, όσο κυ-
ρίως της ΕΕ
11
- ειδικά υπό το φως του Γενι-
9. Για παράδειγμα προσφάτως τέθηκε σε εφαρ-
μογή σύστημα αποστολής “σκαναρισμένων”
αποφάσεων από το Πρωτοδικείο Αθηνών προς
δικηγόρους. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται
για ένα εύλογο μέτρο στο πλαίσιο αντιμετώ-
πισης των έκτακτων συνθηκών του κορονο-
ϊού COVID-19, η κίνηση αυτή είναι αλυσιτελής
σε σχέση με τη διαθεσιμότητα των δεδομέ-
νων. Μία απόφαση συντάσσεται σε ηλεκτρονι-
κή (επεξεργάσιμη) μορφή, εν συνεχεία εκτυ-
πώνεται, ψηφιοποιείται εκ νέου μέσω scanner
σε μη επεξεργάσιμη μορφή, αποστέλλεται στον
ενδιαφερόμενο δικηγόρο, ο οποίος μπορεί να
την υποβάλει σε διαδικασία οπτικής αναγνώρι-
σης χαρακτήρων (OCR) για να τη μετατρέψει σε
επεξεργάσιμο αρχείο και να την αξιοποιήσει πε-
ραιτέρω, αναρτώντας την για παράδειγμα σε μία
βάση δεδομένων.
10. Βλέπε την πρόβλεψη του Ευρωπαϊκού Δικα-
στηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου σχετι-
κά με τα αιτήματα για ανωνυμία (requests for
anonymity), διαθέσιμο στο
www.echr.coe.int/11. Βλέπε ανακοινωθέν Δικαστηρίου της Ευρω-
παϊκής Ένωσης σχετικά με την ανωνυμία στις
προδικαστικές υποθέσεις όσον αφορά τα φυ-
σικά πρόσωπα, διαθέσιμο στο
curia.europa.euκού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων,
η τάση στα συστήματα δικαιοσύνης φαίνε-
ται πως είναι υπέρ της λήψης αυστηρών
μέτρων για την ανωνυμοποίηση των απο-
φάσεων πριν αυτές καταστούν δημόσια δι-
αθέσιμες
12
. Η αποτελεσματική εφαρμογή
των κανόνων προστασίας δεδομένων στις
δικαστικές αποφάσεις, χωρίς να εμποδίζε-
ται η ελεύθερη ροή τους, εγείρει πολυεπί-
πεδους προβληματισμούς.
Αρχικά, θα πρέπει να επισημανθεί πως
ακόμα και αν απαλειφθούν τα προφανή
στοιχεία «ταυτοποίησης» ενός προσώπου,
όπως το ονοματεπώνυμο ή η διεύθυνσή
του, δύσκολα θα μπορούσε να γίνει λόγος
για ανωνυμοποίηση μίας δικαστικής από-
φασης, τουλάχιστον με βάση τις τρέχουσες
τεχνολογικές δυνατότητες και την έννοια
της νομοθεσίας περί προσωπικών δεδο-
μένων
13
. Ο όγκος και η ποικιλία των πλη-
ροφοριών που περιέχονται στις δικαστικές
αποφάσεις, σε συνδυασμό με την αυξανό-
μενη ευκολία αντιπαραβολής και συνδυα-
σμού με άλλες βάσεις δεδομένων - ακόμα
και μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο -
καθιστά πρακτικά δυσχερές, αν όχι αδύνα-
το, να υπάρξουν οι κατάλληλες εγγυήσεις
πως τα φυσικά πρόσωπα που αναφέρονται
σε αυτές δεν θα επαναταυτοποιηθούν. Υπό
το πρίσμα αυτό, θα μπορούσε να υποστη-
ριχθεί ότι σε πολλές περιπτώσεις οι δικα-
στικές αποφάσεις υπόκεινται κατ’ αρχήν
στους κανόνες προστασίας προσωπικών
δεδομένων ακόμα και μετά την ανωνυ-
μοποίηση - ή ορθότερα ψευδωνυμοποίη-
12. Την προβληματική της πρακτικής εναρμόνισης
μεταξύ, αφενός, της προστασίας των προσω-
πικών δεδομένων και, αφετέρου, της δημοσι-
ότητας της δίκης και γενικότερα της αρχής της
διαφάνειας που πρέπει να διέπει και την άσκη-
ση της δικαιοδοτικής λειτουργίας, έχει ανα-
πτύξει στην πολύ ενδιαφέρουσα εισήγησή του
στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών
ο Καθηγητής κ.
Σπύρος Βλαχόπουλος
. Βλέπε
“Προστασία των προσωπικών δεδομένων και
πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα και στις δικα-
στικές αποφάσεις”, διαθέσιμο στο
esdi.gr13. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα δε-
δομένα προσωπικού χαρακτήρα που έχουν
καταστεί ανώνυμα με τέτοιον τρόπο ώστε το
άτομο να μην είναι (πια) ταυτοποιήσιμο δεν θε-
ωρούνται πλέον δεδομένα προσωπικού χαρα-
κτήρα. Για να είναι πραγματικά ανώνυμα τα δε-
δομένα, η ανωνυμοποίηση πρέπει να είναι μη
αντιστρέψιμη.
σή
14
- τους. Όπως είναι εύκολα αντιληπτό,
η παράμετρος αυτή προσθέτει αυξημέ-
νες δυσχέρειες στην αξιοποίηση των δε-
δομένων αυτών, ειδικά στην προοπτική
μίας μαζικής επεξεργασίας τους ως συνό-
λων μεγάλων δεδομένων (big data). Πε-
ραιτέρω, δεδομένου ότι η ψευδωνυμοποί-
ηση μίας απόφασης αποτελεί μία σύνθετη
και απαιτητική διαδικασία, εγείρονται νο-
μικής και τεχνικής φύσεως προβλημα-
τισμοί σχετικά με τον φορέα, ο οποίος θα
αναλάβει να τη φέρει εις πέρας, επωμι-
ζόμενος τις ευθύνες που συνεπάγεται μία
τέτοια δραστηριότητα με βάση το πλαίσιο
περί προστασίας δεδομένων
15
. Τέλος, ένα
ιδιαιτέρως ενδιαφέρον ερώτημα αφορά
στην έκταση της υποχρέωσης ψευδωνυ-
μοποίησης και κατά πόσον αυτή θα πρέπει
να καλύπτει τους δικαστές και δικηγόρους.
Λαμβάνοντας υπόψη, αφενός, την ανάγκη
διασφάλισης της δημοσιότητας της δίκης
και της διαφάνειας του δικαιοδοτικού έρ-
γου και, αφετέρου, τις αυξημένες δυνατό-
τητες κατάρτισης προφίλ των προσώπων
αυτών με αυτοματοποιημένες μεθόδους,
αλλά και των αποτελεσμάτων που θα είχε
μία τέτοια δραστηριότητα, η απάντηση στο
ερώτημα αυτό φαίνεται κάθε άλλο παρά
απλή.
Εθνικές προσεγγίσεις σε ένα διεθνές
οικοσύστημα
Οι ποικίλες δικαιοπολιτικές αντιλήψεις και
το διαφοροποιημένο υπόβαθρο των νομι-
κών συστημάτων μεταξύ χωρών ανά τον
κόσμο - ακόμα και εντός της Ευρωπαϊ-
κής Ένωσης - επηρεάζουν σημαντικά την
προσέγγισή τους σε ζητήματα νομικής τε-
14. Κατά τον ορισμό του άρθρου 4 παρ. 5 του
ΓΚΠΔ, «ψευδωνυμοποίηση» είναι η επεξερ-
γασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα
κατά τρόπο ώστε τα δεδομένα να μην μπορούν
πλέον να αποδοθούν σε συγκεκριμένο υποκεί-
μενο των δεδομένων χωρίς τη χρήση συμπλη-
ρωματικών πληροφοριών, εφόσον οι εν λόγω
συμπληρωματικές πληροφορίες διατηρούνται
χωριστά και υπόκεινται σε τεχνικά και οργα-
νωτικά μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι
δεν μπορούν να αποδοθούν σε ταυτοποιημένο
ή ταυτοποιήσιμο φυσικό πρόσωπο.
15. Βέβαια σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις στο
εξωτερικό, τη λύση δίνουν τα ίδια τα εργαλεία
ΤΝ που αναπτύσσονται με σκοπό τη βελτιστο-
ποίηση των διαδικασιών ανωνυμοποίησης/
ψευδωνυμοποίησης.