ΣΥΝ
ή
ΓΟΡΟΣ
41
Οι βασικές καινοτομίες της νέας δικονομίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Συμβούλιο της Επικρατείας και στα άλλα
διοικητικά δικαστήρια. Έτσι, η συγκεκρι-
μένη διαδικασία καθίσταται πιο ευέλικτη,
πιο γρήγορη, ενώ συγχρόνως επιτυγχάνε-
ται και η αποσυμφόρηση των πινακίων με
τη διαγραφή των υποθέσεων προσωρινής
δικαστικής προστασίας από αυτά.
ΣΤ. Προσωρινή ρύθμιση κατάστασης
(άρθρο 104)
Στο πεδίο της προσωρινής δικαστικής προ-
στασίας εισάγεται για τις συνταξιοδοτικές
υποθέσεις ο θεσμός της προσωρινής ρύθ-
μισης κατάστασης. Ο θεσμός αυτός είναι
γνωστός από τον Κώδικα Διοικητικής Δι-
κονομίας και έγκειται στη λήψη οποιουδή-
ποτε προσωρινού μέτρου, το οποίο κατά
την κρίση του Δικαστηρίου ρυθμίζει προ-
σωρινά και με επιτυχία την κατάσταση του
διαδίκου. Εν προκειμένω, για την παραδο-
χή της σχετικής αίτησης απαιτείται πιθα-
νολόγηση ότι υφίσταται θεμιτή προσδοκία
δικαιώματος θεμελιωμένη σε αντικειμενι-
κά στοιχεία και ότι ο αιτών κινδυνεύει να
περιαχθεί σε κατάσταση από αυτές που
απαγορεύονται από το άρθρο 3 της ΕΣΔΑ
(απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείρι-
ση). Σε περίπτωση παραδοχής της αίτησης,
η υπόθεση προσδιορίζεται στην πιο σύντο-
μη δυνατή δικάσιμο. Ο θεσμός της προ-
σωρινής ρύθμισης κατάστασης είναι ανα-
γκαίος διότι κατά την κρατούσα άποψη η
αναστολή εκτέλεσης διοικητικών πράξε-
ων δεν παρέχει προστασία σε γνησίως αρ-
νητικές πράξεις, όπως είναι η απόρριψη
συνταξιοδοτικού αιτήματος.
Η νέα ρύθμιση παρουσιάζει ιδιαίτερο επι-
στημονικό, αλλά και πρακτικό ενδιαφέρον.
Είναι μεν ισορροπημένη, καθότι εμπεριέ-
χει αξιολόγηση του βασίμου του ενδίκου
βοηθήματος σε συνδυασμό με τον κίνδυ-
νο βλάβης ουσιωδών αγαθών του ενδια-
φερομένου, αλλά η αναφορά στο άρθρο 3
της ΕΣΔΑ μπορεί να περιορίσει την παρα-
δοχή της σχετικής αίτησης μόνο σε ακραί-
ες περιπτώσεις, π.χ. όταν από την πολυετή
αναμονή κινδυνεύει η διαβίωση του εν-
διαφερομένου να καταστεί δυσχερής και
κάτω από τα επίπεδα της ανθρώπινης αξι-
οπρέπειας. Σημειωτέον πάντως ότι ζήτη-
μα απάνθρωπης και εξευτελιστικής μετα-
χείρισης κατά την έννοια του άρθρου 3 της
ΕΣΔΑ τίθεται και όταν το ύψος της σύντα-
ξης, από την οποία εξαρτάται η διαβίωση
ενός προσώπου, είναι τόσο χαμηλό, ώστε
το σύνολο των διαθέσιμων πόρων του να
μην εξασφαλίζει στο πρόσωπο αυτό ζωή
απαλλαγμένη από τον κίνδυνο εξαθλίω-
σης ή να του επιβάλλει να ζει υπό απάν-
θρωπες συνθήκες (ΕΔΔΑ, 18 Ιουνίου
2009, Budina κατά Ρωσίας).
Ζ. Ειδική δικονομία για τις αιτήσεις
καταλογισμού που ασκούνται από το
Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας στο
Ελεγκτικό Συνέδριο (άρθρα 118-129)
Οι αιτήσεις καταλογισμού από το Γενικό
Επίτροπο της Επικρατείας του Ελεγκτι-
κού Συνεδρίου αφορούν τις περιπτώσεις
πολιτικών ή στρατιωτικών υπαλλήλων
που προκαλούν ζημία σε φυσικά ή νομικά
πρόσωπα, με συνέπεια την καταδίκη του
Ελληνικού Δημοσίου σε αποζημίωση, η
οποία αναζητείται στη συνέχεια μέσω των
αιτήσεων αυτών. Στο πλαίσιο αυτής της δί-
κης, το Ελεγκτικό Συνέδριο καλείται να
κρίνει αν και ποιο ποσό πρέπει να καταλο-
γιστεί στον υπαίτιο υπάλληλο.
Μέχρι την ψήφιση του νέου νόμου, υπήρ-
χε μόνο ένα σχετικό άρθρο, το οποίο προ-
έβλεπε μεν την άσκηση των αιτήσεων
αυτών, αλλά χωρίς καμία περαιτέρω εξει-
δίκευση για τη διεξαγωγή της δίκης, με
αποτέλεσμα την αναλογική εφαρμογή γε-
νικών δικονομικών διατάξεων, ανεξαρτή-
τως του αν αυτές ανταποκρίνονταν πλή-
ρως στις ανάγκες μιας τέτοιας δίκης. Το
κενό αυτό καλύπτεται με τη νέα δικονομία,
η οποία περιλαμβάνει ξεχωριστό κεφά-
λαιο για τις αιτήσεις καταλογισμού, όπου
προσδιορίζονται και τα δικαιώματα αποτε-
λεσματικής άμυνας των προσώπων κατά
των οποίων στρέφεται η αίτηση.
Η. Παραπομπή στην Ολομέλεια
(άρθρα 161-164, 301 παρ. 2)
Με το νέο νόμο συστηματοποιούνται σε
ενιαίο κεφάλαιο οι περιπτώσεις παραπο-
μπής ζητημάτων στην Ολομέλεια του Δι-
καστηρίου, όταν τίθενται ζητήματα αντι-
συνταγματικότητας νόμου ή αντίθεσης σε
υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις ή ζητή-
ματα γενικότερου ενδιαφέροντος με συνέ-
πειες για ευρύτερο κύκλο προσώπων.
Ειδικότερα, όταν Τμήμα του Δικαστηρίου
κρίνει διάταξη τυπικού νόμου αντισυνταγ-
ματική, παραπέμπει υποχρεωτικά το ζήτη-
μα στην Ολομέλεια, εκτός αν αυτό έχει ήδη
κριθεί με προηγούμενη απόφαση αυτής ή
με απόφαση του ΑΕΔ. Όταν Τμήμα του Δι-
καστηρίου επιλαμβάνεται υπόθεσης στην
οποία ανακύπτει ζήτημα γενικότερου εν-
διαφέροντος που έχει συνέπειες για ευρύ-
τερο κύκλο προσώπων ή κρίνει ότι διάτα-
ξη τυπικού νόμου αντίκειται σε υπέρτερης
τυπικής ισχύος διατάξεις, χωρίς το ζήτημα
αυτό να έχει κριθεί με προηγούμενη από-
φαση της Ολομέλειας, μπορεί να υποβάλει
σχετικό προδικαστικό ερώτημα σε αυτή.
Τέλος, οποιοδήποτε ένδικο βοήθημα ή
μέσο με το οποίο τίθεται ζήτημα γενικότε-
ρου ενδιαφέροντος που έχει συνέπειες για
ευρύτερο κύκλο προσώπων μπορεί να ει-
σαχθεί για εκδίκαση ενώπιον της Ολομέ-
λειας με τη διαδικασία της πρότυπης δίκης.
Στις περιπτώσεις αυτές που αφορούν ευ-
ρύτερο κύκλο προσώπων, η Ολομέλεια
μπορεί να περιορίσει το χρόνο έναρξης
των αποτελεσμάτων της απόφασης, ιδί-
ως όταν υφίσταται σοβαρή διακινδύνευση
του δημόσιου συμφέροντος ή βεβαιότητα
ανατροπής παγιωμένων καταστάσεων ή
δικαιωμάτων καλόπιστων τρίτων.
Θ. Διαδικασία και λόγοι αναίρεσης
(άρθρα 165-178)
Στο προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς
περιλαμβάνονταν δικονομικές διατάξεις
για την άσκηση, τους λόγους και τη διαδι-
κασία της αίτησης αναίρεσης, αλλά οι σχε-
τικές ρυθμίσεις δεν ήταν πλήρεις. Με τη
νέα δικονομία ρυθμίζεται αναλυτικά η δια-
δικασία, συμπληρώνονται διάφορα κενά
στη βάση των νομολογιακών δεδομένων
των προηγούμενων ετών, εμπλουτίζο-
νται οι λόγοι αναίρεσης με την προσθήκη
της παράβασης δεδικασμένου και της έλ-
λειψης νόμιμης βάσης, ρυθμίζεται το δι-
καίωμα άσκησης παρέμβασης όταν τίθεται
ζήτημα αντισυνταγματικότητας τυπικού
νόμου και οριοθετούνται εκ νέου τα όρια
του αναιρετικού ελέγχου με αποκλεισμό
μεν του ελέγχου της εκτίμησης των απο-
δεικτικών στοιχείων και των πραγματι-
κών γεγονότων, αλλά με δυνατότητα να
λαμβάνονται υπόψη στοιχεία του φακέλου
της υπόθεσης που δεν αναφέρονται στην