Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 106 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 106 Next Page
Page Background

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

72

τ.

140

/2020

είναι ταυτόσημος με τον ορισμό που δί-

δεται για το ΣΣΕ επιχειρήσεων του χρη-

ματοπιστωτικού τομέα (κυρίως πιστωτι-

κών ιδρυμάτων) στο Κεφάλαιο Ι Β παρ. 1

της της Πράξης του Διοικητή της Τράπε-

ζας της Ελλάδος υπ’ αρ. 2577/9.3.2006,

ενώ η Αιτιολογική Έκθεση του νόμου ανα-

φέρει ότι επαφίεται στις εταιρίες να υιοθε-

τήσουν μηχανισμούς και διαδικασίες από

τον αντίστοιχο ορισμό εσωτερικού ελέγ-

χου της Επιτροπής Οργανισμών Χορηγί-

ας της Επιτροπής Τρέντγουεϋ (Committee

of Sponsoring Organizations of the

Treadway Commission “COSO”). Η παρ. 2

του άρ. 4 εντάσσει στο πεδίο ευθύνης του

Δ.Σ. τη διασφάλιση της αποτελεσματικότη-

τας του ΣΣΕ που η εταιρία εφαρμόζει. Σε

αυτό το πλαίσιο, ιδιαίτερη σημασία απο-

δίδεται στην εκπλήρωση συγκεκριμένων

στόχων, των οποίων εντούτοις η απαρίθ-

μηση είναι ενδεικτικού χαρακτήρα, καθώς

παραμένει στη διακριτική ευχέρεια της ε-

ταιρίας ο καθορισμός πρόσθετων, πέραν

όσων αναφέρονται στην παρ. 2 του άρ-

θρου 4, στόχων ως συναξιολογούμενων

για τη διασφάλιση της επάρκειας και της

αποτελεσματικότητας του ΣΣΕ αυτής από

το Δ.Σ. Οι νομοθετικά προβλεπόμενοι στό-

χοι περιλαμβάνουν ρητά τόσο τη διαχείρι-

ση κινδύνων (άρ. 4 παρ. 2 σημείο β) όσο και

την κανονιστική συμμόρφωση (άρ. 4 παρ.

2 σημείο ε). Παρόλο που μόνο για τη λει-

τουργία εσωτερικού ελέγχου προβλέπεται

ρητά η σύσταση Μονάδας της οποίας ορί-

ζονται στα άρθρα 15 και 16, η σύσταση μο-

νάδων και για τις λοιπές λειτουργίες που

συναποτελούν το ΣΣΕ (διαχείριση κινδύ-

νων και κανονιστική συμμόρφωσης) επα-

φίεται στην κρίση της εταιρίας - ανάλογα

με το μέγεθος, την πολυπλοκότητα, το επι-

χειρηματικό μοντέλο και τα είδη κινδύνων

της εταιρίας. Σε κάθε περίπτωση, ωστό-

σο, οι ως άνω λειτουργίες είναι ανεξάρτη-

τες από τους επιχειρηματικούς τομείς που

ελέγχουν, και ότι διαθέτουν τους κατάλλη-

λους οικονομικούς και ανθρώπινους πό-

ρους, καθώς και τις εξουσίες για την απο-

τελεσματική λειτουργία τους, σύμφωνα με

όσα επιτάσσει ο ρόλος τους. Με απόφαση

της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς θα καθορι-

σθούν ο χρόνος, η διαδικασία, η περιοδι-

κότητα και κάθε ειδικότερο αναγκαίο ζή-

τημα για την εφαρμογή της αξιολόγησης

του ΣΣΕ

7

.

Κανονισμός λειτουργίας (άρ. 14)

Ο Κανονισμός Λειτουργίας της εταιρίας

εγκρίνεται από το Δ.Σ. της. Το περιεχόμε-

νό του είναι ιδιαίτερα πιο απαιτητικό και

λεπτομερές σε σχέση με τις αντίστοιχες

ρυθμίσεις του προηγούμενου νόμου, ενώ

περίληψη του Κανονισμού Λειτουργίας

δημοσιοποιείται στον διαδικτυακό τόπο

της εταιρίας. Ο αρμόδιος ορκωτός οφείλει

να επιβεβαιώνει στην Έκθεση Ελέγχου την

ύπαρξη και το επικαιροποιημένο περιεχό-

μενό του (άρ. 21).

Μονάδα εσωτερικού ελέγχου

(άρ. 15 και 16)

Ο νέος νόμος προβλέπει, για πρώτη φορά,

την ύπαρξη Μονάδας Εσωτερικού Ελέγ-

χου. Ο επικεφαλής της ορίζεται από το Δ.Σ.,

ενώ οι αρμοδιότητές της είναι διευρυμένες

σε σχέση με τις αντίστοιχες της (παλαιάς)

Υπηρεσίας Εσωτερικού Ελέγχου. Περαιτέ-

ρω ορίζονται ο τρόπος ορισμού και τα κω-

λύματα διορισμού, των απασχολούμενων

στην Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, συ-

μπεριλαμβανομένου και του επικεφαλής

αυτής. Η μεταβολή του προσώπου του τε-

λευταίου αποτελεί αντικείμενο ενημέρω-

σης προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς

εντός είκοσι ημερών από την ημερομηνία

πραγματοποίησής της. Προβλέπονται ευ-

ρείες αρμοδιότητες ελέγχου από τον επι-

κεφαλής της μονάδας, καθώς επίσης υπο-

χρέωση του ιδίου περί υποβολής, προς

την Επιτροπή Ελέγχου, ετήσιου προγράμ-

ματος ελέγχου και απαιτήσεων πόρων για

την υλοποίησή του. Η ενίσχυση του ρόλου

της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου αποτε-

λεί σημαντικότατη θεσμική ενίσχυση του

ΣΣΕ των εισηγμένων εταιριών.

7. Στα πιστωτικά ιδρύματα η αξιολόγηση της επάρ-

κειας του ΣΕΕ σε ατομική και ενοποιημένη βάση

ανατίθεται περιοδικά, τουλάχιστον ανά τριετία,

σε ορκωτούς ελεγκτές λογιστές. Βλ. Π.Δ.Τ.Ε.

2577/2006, Κεφάλαιο IV Β2, παρ. 4.1.

Κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης

(άρ. 17)

Ο νέος νόμος προβλέπει ως υποχρεωτική

την υιοθέτηση και εφαρμογή Κώδικα Εται-

ρικής Διακυβέρνησης που έχει καταρτι-

σθεί από φορέα εγνωσμένου κύρους. Δεν

καθιστά όμως και υποχρεωτική την επιλο-

γή ενός, συγκεκριμένου, τέτοιου Κώδικα.

Με την καθιέρωση της διάταξης αυτής, δι-

ατηρούνται η ελευθερία και η ευελιξία των

εταιριών να επιλέγουν τον Κώδικα Εται-

ρικής Διακυβέρνησης που επιθυμούν να

εφαρμόζουν ανάλογα με τα ιδιαίτερα χα-

ρακτηριστικά τους, τη μετοχική τους σύν-

θεση και τα κριτήρια που επιλέγουν, κατά

περίπτωση, εφαρμόζοντας την αρχή «συμ-

μόρφωση ή αιτιολόγηση» εφόσον αποκλί-

νουν από συγκεκριμένες διατάξεις του και

παρέχοντας τις σχετικές πληροφορίες στη

Δήλωση Εταιρικής Διακυβέρνησης σύμ-

φωνα με το άρ. 152 του N 4548/2018.

Ενημέρωση των επενδυτών και των

μετόχων (άρ. 19 και 20)

Προβλέπεται η λειτουργία Μονάδας Εξυ-

πηρέτησης Μετόχων και Μονάδας Εταιρι-

κών Ανακοινώσεων. Η Μονάδα Εταιρικών

Ανακοινώσεων έχει την αρμοδιότητα για

τη συμμόρφωση της εταιρίας με τις υπο-

χρεώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 17

του Κανονισμού (ΕΕ) 596/2014 (“Market

Abuse Regulation”), όσον αφορά τη δη-

μοσιοποίηση προνομιακών πληροφορι-

ών, και στις λοιπές εφαρμοστέες διατά-

ξεις. Η Μονάδα Εξυπηρέτησης Μετόχων

και η Μονάδα Εταιρικών Ανακοινώσεων

μπορούν να λειτουργούν ως μια ενιαία μο-

νάδα. Επίσης, στοιχεία σχετικά με την κα-

ταλληλότητα των υποψηφίων μελών Δ.Σ.

αναρτώνται είκοσι το αργότερο ημέρες

πριν από τη Γενική Συνέλευση στον ιστό-

τοπο της εταιρίας.

Διαχείριση των αποκλίσεων στη

χρήση αντληθέντων κεφαλαίων

(άρ. 22)

Το Δ.Σ. υποχρεούται να υποβάλλει προς

τη Γενική Συνέλευση έκθεση για τη χρήση

των αντληθέντων (από αύξηση) κεφαλαί-

ων. Προκειμένου να υλοποιηθεί απόκλι-

ση στη χρήση τους (σε ποσοστό μεγαλύτε-