ΣΥΝ
ή
ΓΟΡΟΣ
71
Συνοπτική παρουσίαση και αξιολόγηση των αλλαγών του νέου νόµου για την εταιρική διακυβέρνηση (Ν 4706/2020)
ντως πριν από τη δημοσιοποίηση της ετή-
σιας οικονομικής έκθεσης, στην οποία και
συμπεριλαμβάνεται σχετική διαπίστωση.
Επίσης, ο νόμος, υιοθετώντας τις διεθνείς
βέλτιστες πρακτικές διακυβέρνησης, προ-
βλέπει στο άρ. 8 ότι ο Πρόεδρος του Δ.Σ.
είναι μη εκτελεστικό μέλος, ενώ, σε περί-
πτωση που είναι εκτελεστικό μέλος, διορί-
ζεται Αντιπρόεδρος εκ των μη εκτελεστι-
κών μελών.
Ο νέος νόμος θεσπίζει επιπλέον δύο νέες
Επιτροπές Δ.Σ.: την Επιτροπή Αποδοχών
(άρ. 11) και την Επιτροπή Υποψηφιοτήτων
(άρ. 12), ενώ η Επιτροπή Ελέγχου παρα-
μένει κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο
44 του Ν 4449/2017. Ειδικότερα, αντικεί-
μενο της Επιτροπής Αποδοχών αποτελεί
η επεξεργασία ζητημάτων αποδοχών, ιδί-
ως δε της Πολιτικής Αποδοχών κατά τις
διατάξεις των άρθρων 109 ως 112 του Ν
4548/2018, ενώ της Επιτροπής Υποψηφι-
οτήτων, η υπόδειξη των πλέον κατάλλη-
λων προσώπων (με βάση τα κριτήρια της
Πολιτικής Καταλληλότητας) για την κά-
λυψη των θέσεων των μελών του Δ.Σ. Οι
Επιτροπές Δ.Σ., κατά το άρ. 10, είναι του-
λάχιστον τριμελείς και αποτελούνται από
μη εκτελεστικά μέλη του Δ.Σ.. Δύο τουλά-
χιστον μέλη είναι ανεξάρτητα μη εκτελε-
στικά. Τα ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη
αποτελούν την πλειοψηφία των μελών της
επιτροπής, ενώ πρόεδρος της επιτροπής
ορίζεται ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέ-
λος. Σημειώνεται ότι το έργο των δύο ως
άνω επιτροπών είναι δυνατό να ασκείται
από μία ενιαία (Επιτροπή Αποδοχών-Υπο-
ψηφιοτήτων). Οι επιτροπές Δ.Σ. διαθέτουν
κανονισμό λειτουργίας, ο οποίος αναρτά-
ται στον διαδικτυακό τόπο της εταιρίας.
Η θέσπιση των δύο νέων επιτροπών κατά
τα προπεριγραφέντα θα συνδράμει τα Δ.Σ.
σε ό,τι αφορά την αποτελεσματική και
ορθή εφαρμογή των σχετικών με τις απο-
δοχές διατάξεων του Ν 4548/2018, καθώς
και τη στελέχωσή τους με πρόσωπα κα-
τάλληλα για την αποτελεσματική άσκη-
ση των καθηκόντων τους. Μολαταύτα, το
περιεχόμενο των ρυθμίσεων για τις Επι-
τροπές Δ.Σ., και πάλι κατά τα πρότυπα της
χρηματοπιστωτικής νομοθεσίας (ενδεικτι-
κά: άρ. 80 και 87 Ν 4261/2014, Κατευθυ-
ντήριες Γραμμές της ΕΑΤ σχετικά με την
εσωτερική διακυβέρνηση, κ.α.), προσήκει
μάλλον σε εταιρίες μεγάλης κεφαλαιοποί-
ησης. Παρά την παρεχόμενη εκ του νόμου
δυνατότητα περί σύστασης μίας επιτροπής
(Επιτροπή Αποδοχών-Υποψηφιοτήτων),
τίθενται σαφώς ζητήματα αναλογικότητας
μεταξύ του επαπειλούμενου κόστους συμ-
μόρφωσης και του προσδοκώμενου οφέ-
λους για τις εταιρίες μικρής και μεσαίας κε-
φαλαιοποίησης.
Σύστημα εσωτερικού ελέγχου (ΣΕ)
[άρ. 2(7) και 4]
Το «Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου» (ΣΣΕ)
ορίζεται ως το σύνολο των εσωτερικών
ελεγκτικών μηχανισμών και διαδικασι-
ών, συμπεριλαμβανομένης της διαχεί-
ρισης κινδύνων, του εσωτερικού ελέγ-
χου και της κανονιστικής συμμόρφωσης,
που καλύπτει σε συνεχή βάση κάθε δρα-
στηριότητα της εταιρίας και συντελεί στην
ασφαλή και αποτελεσματική λειτουρ-
γία της (άρ. 2 παρ. 7). Ο ως άνω ορισμός