Table of Contents Table of Contents
Previous Page  66 / 106 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 66 / 106 Next Page
Page Background

ΘΕΜΑ

66

τ.

140

/2020

σης των τμημάτων και των υπαλλήλων

του υπόχρεου προσώπου/οργανισμού με

το σχετικό θεσμικό πλαίσιο, τις διαδικασί-

ες και τους ελέγχους. Σκοπός είναι και η

επακόλουθη διαβεβαίωση του Διοικητικού

Συμβουλίου για την ποιότητα και την απο-

τελεσματικότητα των συστημάτων εσωτε-

ρικού ελέγχου, διαχείρισης κινδύνων και

υπαρχουσών διαδικασιών της υπόχρεης

εταιρείας αλλά και, εφόσον αυτό απαιτεί-

ται, η σύνταξη και υποβολή ετήσιας Έκθε-

σης Εσωτερικού Ελέγχου προς το Διοικη-

τικό Συμβούλιο.

 Η παροχή κατάλληλης καθοδήγησης

για διορθωτικά μέτρα και ενημέρωση του

Διοικητικού Συμβουλίου του οργανισμού

σε περίπτωση που διαπιστωθούν ελλεί-

ψεις και / ή αδυναμίες στην εφαρμογή των

απαιτούμενων πρακτικών, μέτρων, διαδι-

κασιών και ελέγχων.

 Η λήψη αναφορών από τους υπαλλή-

λους του υπόχρεου προσώπου/οργανι-

σμού, σχετικά με συναλλαγές, οι οποίες

θεωρούνται ασυνήθιστες ή ύποπτες για

ενέργειες νομιμοποίησης εσόδων από πα-

ράνομες δραστηριότητες ή χρηματοδότη-

σης της τρομοκρατίας (ΝEΠΔ/ΧΤ)(ML/FT)

ή ενδέχεται να σχετίζονται με τέτοιες δρα-

στηριότητες και εν συνεχεία η αξιολόγηση

και εξέταση των σχετικών αναφορών με

το πρόσωπο που αναφέρει την υποψία και

εάν κριθεί απαραίτητο, η υποβολή της ανα-

φοράς στην αρμόδια Αρχή.

 Η διασφάλιση της προετοιμασίας και

της συντήρησης των καταλόγων πελατών

σύμφωνα με το εκτιμώμενο επίπεδο επαγ-

γελματικού κινδύνου, δίνοντας, μεταξύ

άλλων, πληροφορίες για τα ονόματα των

πελατών, τους αριθμούς λογαριασμών και

την ημερομηνία έναρξης των επιχειρημα-

τικών σχέσεων. Πρέπει να εξασφαλίζεται

ότι αυτοί οι κατάλογοι θα ενημερώνονται

με όλους τους νέους και υπάρχοντες πελά-

τες και την αντίστοιχη επιχειρηματική σχέ-

ση που έχει διαμορφωθεί.

 Ο εντοπισμός, η καταγραφή και η αξι-

ολόγηση, τουλάχιστον σε ετήσια βάση,

όλων των κινδύνων που προκύπτουν από

υφιστάμενους και νέους πελάτες, νέα χρη-

ματοοικονομικά μέσα και υπηρεσίες και η

επικαιροποίηση και τροποποίηση των συ-

στημάτων και των διαδικασιών που εφαρ-

μόζει ο οργανισμός για την αποτελεσμα-

τική διαχείριση των προαναφερθέντων

κινδύνων.

 Η διασφάλιση ότι τα υποκαταστήματα

και οι θυγατρικές της Υπόχρεης Οντότητας

που λειτουργούν σε τρίτες χώρες, ακό-

μα και αν οι ελάχιστες απαιτήσεις καταπο-

λέμησης της νομιμοποίησης εσόδων από

εγκληματικές δραστηριότητες και της χρη-

ματοδότησης της τρομοκρατίας της τρίτης

χώρας είναι λιγότερο αυστηρές από τις εγ-

χώριες, έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέ-

τρα για την πλήρη συμμόρφωση σύμφωνα

με το θεσμικό πλαίσιο εφόσον επιτρέπε-

ται αυτό από τη νομοθεσία της τρίτης χώ-

ρας. Ακόμα και στην περίπτωση που η νο-

μοθεσία της τρίτης χώρας δεν το επιτρέπει,

θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι έχουν υι-

οθετηθεί επιπρόσθετα μέτρα προς αντι-

μετώπιση των κινδύνων σε σχέση με την

ταυτοποίηση των πελατών, τις διαδικασί-

ες δέουσας επιμέλειας, τήρησης αρχείων

και εν γένει των υποχρεώσεων που απορ-

ρέουν από την ανάγκη της καταπολέμησης

της νομιμοποίησης εσόδων από εγκλημα-

τικές δραστηριότητες και της χρηματοδό-

τησης της τρομοκρατίας.

 Η παροχή συμβουλών και καθοδήγη-

σης στους υπαλλήλους του οργανισμού σε

θέματα που σχετίζονται με τη νομιμοποίη-

ση εσόδων από παράνομες δραστηριότη-

τες και τη χρηματοδότηση της τρομοκρα-

τίας. Παράλληλα μέσω και της συνεχούς

παρακολούθησης και συνεργασίας των

τμημάτων θα καθορίζονται τα τμήματα και

τα μέλη του προσωπικού του οργανισμού

που θα χρήζουν περαιτέρω κατάρτισης

και εκπαίδευσης σε ότι αφορά τις πολιτι-

κές πρόληψης της νομιμοποίησης εσόδων

από παράνομες δραστηριότητες και της

χρηματοδότησης της τρομοκρατίας. Εκτός

των κατ’ ιδίαν συναντήσεων θα πρέπει να

διοργανώνονται και τα κατάλληλα εκπαι-

δευτικά σεμινάρια και συναντήσεις για την

κατάρτιση και επιμόρφωση του προσωπι-

κού, ανάλογα προσαρμοσμένα τόσο στις

ειδικές ανάγκες κάθε οργανισμού όσο και

στις διάφορες βαθμίδες και καθήκοντα του

εκπαιδευόμενου προσωπικού και στελεχι-

ακού δυναμικού.

Δ. Αντί επιλόγου

Είναι γεγονός ότι οι υποχρεώσεις που

προκύπτουν, όπως και οι κυρώσεις που

ακολουθούν από την παραβίαση των θε-

σμοθετημένων υποχρεώσεων για την

καταπολέμηση των πρακτικών νομιμο-

ποίησης εσόδων από εγκληματικές δρα-

στηριότητες και χρηματοδότησης της τρο-

μοκρατίας παγκοσμίως αυξάνονται και

τροποποιούνται συνεχώς, με αποτέλε-

σμα ο ρόλος των AML officers αντίστοιχα

να αποκτά αυξητικά ιδιαίτερη σημαντικό-

τητα. Ο ρόλος τους είναι ζωτικής σημασίας

για τις υπόχρεες οντότητες αφού τις βοη-

θά να διαχειρίζονται τους κινδύνους απο-

τελεσματικά, να διατηρούν τη θετική φήμη

τους και να αποφεύγουν τις κυρώσεις.

Ο AML officer είναι επιφορτισμένος όχι

μόνο να διατηρεί τις επιχειρηματικές συ-

ναλλαγές μιας εταιρείας ηθικά υγιείς και

νόμιμες και τις διαδικασίες της πλήρως

σύμφωνες με το θεσμικό πλαίσιο που ι-

σχύει αλλά και να «εκπαιδεύει» ολόκληρη

την εταιρεία και να εφαρμόζει πρακτικές

που θα διασφαλίζουν το υψηλότερο δυνα-

τό επίπεδο συμμόρφωσης.

Η πιο αποτελεσματική γραμμή άμυνας που

μια εταιρεία μπορεί να εφαρμόσει κατά των

ενδεχόμενων κυρώσεων, είναι ένα αποτε-

λεσματικό και επαρκές πρόγραμμα συμ-

μόρφωσης. Ένα αποτελεσματικό και επαρ-

κές πρόγραμμα συμμόρφωσης δεν μπορεί

να επιτευχθεί χωρίς τον κατάλληλο υπεύ-

θυνο συμμόρφωσης.

Ως εκ τούτου, κρίνεται ότι η ύπαρξη αλλά

και ειδικότερα η συνεχής κατάρτιση και

εκπαίδευση του λειτουργού συμμόρφω-

σης αυξάνει τις άμυνες και τα αντανακλα-

στικά των υπόχρεων οντοτήτων και εν γέ-

νει των επιχειρήσεων, σε ένα συνεχόμενα

μεταβαλλόμενο και απαιτητικό περιβάλ-

λον. Αποτελεί έτσι έναν ισχυρό σύμμαχο

στη σύννομη ανάπτυξη μίας επιχείρησης.

Άλλωστε, «η πρόληψη είναι η καλύτερη

θεραπεία».

Ένα αποτελεσµατικό

και επαρκές πρόγραµµα

συµµόρφωσης δεν µπορεί να

επιτευχθεί χωρίς τον κατάλληλο

υπεύθυνο συµµόρφωσης